فهم اقتصاد از دریچه نهادی

سعید نایب، استادیار دانشگاه

فهم اقتصاد از دریچه نهادی

سعید نایب، استادیار دانشگاه

فهم اقتصاد از دریچه نهادی

ده روز مهرگردون افسانه است و افسون
نیکی به جای یاران ، فرصت شمار یارا

مقدمه

هدف اصلی این مقاله تبیین مسیرهای ارتقای رقابت‌پذیری در صنعت ایران با تمرکز بروضعیت صنعت تایر می‌باشد. یکی از الگوهایی که در دو دهه اخیر در حوزه ارتقای رقابت‌پذیری در سطح بنگاه و صنعت مورد توجه قرار گرفته است، الگوی نلسون-وینتر می‌باشد. این الگو با تمرکز بر مفهوم فناوری به عنوان پایه اطلاعاتی کلیدی و توجه به سازمان بنگاه به رهیافت نهادگرایی جدید نزدیک شده است. بر اساس ارزیابی انجام گرفته با استفاده از الگوی نلسون-وینتر در صنعت تایر نشان داده شد که مسیرهای ارتقای رقابت‌پذیری تنها از مسیر ارتقای فناوری در دو بعد نوآوری و یادگیری امکان‌پذیر است واین امر از طریق بهبود محیط اقتصادی به منظور رشد دانش و برقراری ارتباطات بین بنگاهی امکان پذیراست، ضمن آنکه توجه به مقیاس بنگاه ها و ایجاد زمینه‌های ادغام بنگاه ها در صنعت تایر در این زمینه ضروری است

انتشار : دوره 5 - شماره 10 - پاییز و زمستان 1392 / مجله علمی-پژوهشی سیاستگذار اقتصادی  - دانشگاه یزد

دریافت
حجم: 842 کیلوبایت


سعید نایب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.